نیمه تحتانی مقعد از عصب های حساس برخوردار است و در قسمت میانی آن حاوی رگ های خونی در زیر پوشش سطحی و غدد بسیاری می باشد.

برخی از علائم بیماری های مربوط به مقعد ، شبیه به هم بوده و تشخیص این که بیمار به کدام بیماری مبتلا است، نیازمند بررسی و دقت بیشتری دارد.

images 2 - بیماری های مقعد
دکتر محمد روشنی فوق تخصص گوارش و کبد خدمات آندوسکوپی و کولونوسکوپی

انواع بیماری های مقعدی

1. بواسیر یا هموروئید
2. شقاق یا فیشر مقعدی
3. آبسه مقعدی
4. فیستول
5. کیست مویی

بواسیر یا هموروئید یکی از انواع بیماری های مقعدی

در واقع به رگ های متورم در مقعد، بواسیر یا هموروئید گفته می شود. این عارضه خطری برای فرد نداشته اما می تواند بسیار دردناک باشد.

زمانی که رگ های متورم در داخل کانال مقعد قرار داشته باشند فرد دچار بواسیر داخلی و هنگامی که رگ های متورم خارج از مقعد و در اطراف آن وجود داشته باشند، فرد دچار بواسیر خارجی خواهد شد. در برخی موارد ممکن است فرد به صورت همزمان به هر دو نوع هموروئید مبتلا شود.

هر یک از دو نوع علائم خاصی در پی خواهند داشت اما چند علائم بارز آن عبارتند از:

1. ترشح مخاط
2. خارش مقعد
3. درد در ناحیه مقعد
4. احساس دفع ناکامل مدفوع
5. خون ریزی بدون درد از مقعد
6. تورم، التهاب و خونریزی توده ای در مقعد
7. وجود زائده یا بیرون زدگی گوشتی در پیرامون مقعد

دکتر محمد روشنی فوق تخصص گوارش و کبد افزود: وجود خون در مدفوع یا خون ریزی رکتوم علاوه بر اینکه می تواند از علائم بواسیر باشد، ممکن است نشان دهنده بیماری های خطرناکی نیز باشد. بنابراین با مشاهده این عارضه حتما به پزشک مراجعه کنید و علت آن را مورد بررسی و درمان قرار دهید.

راه درمان بواسیر

به طور کلی روش های مختلفی برای درمان بواسیر وجود دارد. این درمان ها عبارتند از :

1. درمان با لیزر
2. درمان با جراحی
3. درمان با روش سنتی

در ابتدا فرد تحت دارو درمانی و رژیم غذایی خاص ( رژیم غذایی فیبر دار ) قرار می گیرد. اگر این روش برای درمان کافی نبود، از لیزر درمانی استفاده می شود. طی این روش با توجه به سایز و نوع هموروئيد از لیزر کم توان استفاده می شود.

در شرایطی که به کار گیری از دو روش ذکر شده کارساز نبود، بیمار تحت جراحی قرار می گیرد. معمولا زمانی که بیماری خیلی پیشرفت کرده باشد از این روش استفاده خواهد شد.​

شقاق یکی از بیماری های مقعدی

شقاق یا فیشر زخمی دردناک است که در مقعد ایجاد شده و در بیشتر مواقع با خونریزی همراه می باشد. هرچند که دلایل بروز این عارضه در افراد مختلف متفاوت است اما می توان اسهال و یبوست را به عنوان دو عامل مهم در ایجاد آن معرفی کرد.

همچنین باید گفت که کاهش خونرسانی به قسمت پشت مقعد در ایجاد فیشر بی تاثیر نبوده و میزان شیوع آن در خانم ها و آقایان برابر می باشد.

انواع شقاق مقعدی

بسته به مدت زمانی که فرد درگیر این عارضه است می توان آن را به دو دسته تقسیم بندی کرد که عبارتنداز:

1. شقاق حاد: این نوع از شقاق مقعدی معمولاً کمتر از 12 هفته در فرد طول می کشد. نوع حاد این بیماری به شکل یک خط طولی است.
2. شقاق مزمن: چنانچه فرد بیشتر از 12 هفته به شقاق مقعدی دچار باشد و این عارضه موجب عدم خونرسانی به آنودرم و پارگی شده باشد به آن شقاق مزمن گفته می شود. نوع مزمن این بیماری دارای لبه های برجسته بوده و زخمی در ابعاد وسیع است.

بیماری فیشر یا شقاق چه نشانه هایی دارد؟

از موارد زیر می توان به عنوان شایع ترین نشانه های این بیماری اشاره کرد:

1. به وجود آمدن زائده پوستی در محل زخم
2. خونریزی بعد از اجابت مزاج
3. احساس درد و ناراحتی حین دفع مدفوع.