بهترین تغذیه در ریفلاکس معده

تغذیه در ریفلاکس معده

اگر شما نیز از یرفلاکس معده به مری رنج می برید، این مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب می خواهیم بهترین تغذیه در ریفلاکس معده به مری را توضیح دهیم. پی با ما همراه باشید.

ریفلاکس معده به مری زمانی اتفاق می افتد که محتویات اسیدی معده وارد مری شوند. یعنی غذا رو به بالا برگردد. این مشکلی شایع است. اما در برخی موارد می تواند عارضه دار شود( مری بارت). چندین بار مبحث ریفلاکس را توضیح داده ایم. اما به علت شیوع بالا و اهمیت زیاد و سوالات شما عزیزان باز هم نکات پان را توضیح می دهیم.

یکی از دلایل ریفلاکس، شل بودن دریچه انتهای مری است. در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد. این دریچه در حالت عادی بسته است. یعنی محتویات معده نمی توانند به مری برگردند. فقط زمانی که چیزی می خوریم باز می شود. در نتیجه مواد از مری به معده می روند. اما گاهی این دریچه شل می شود. به جای اینکه بسته باشد ، نیمه باز باقی می ماند. این یکی از دلایل بازگشت غذا یا همان ریفلاکس است.

غذایی که می خوریم بر مقدار ترشح اسید معده موثر است. برخی غذا ها موجب افزایش ترشح اسید معده می شوند.

 

چه غذاهایی علامت های ریفلاکس را کاهش می دهند:

وقتی محتویات معده به مری می روند. دیواره مری با اسید معده تماس پیدا می کند. تماس با اسید موجب آسیب دیواره مری می شود. این آسیب موجب ایجاد علامت های ریفلاکس می شود.

اگر شما هم ریفلاکس دارید. می توانید رعایت اصول تغذیه در ریفلاکس معده به مری، از این علائم بکاهید.

1- سبزیجات:

سبزیجات چربی و شکر خیلی کمی دارند. به این ترتیب موجب کاهش ترشح اسید می شوند. انتخاب های خوب تغذیه در ریفلاکس می تواند شامل موارد زیر باشد:

حبوبات و دانه های سبز- کلم بروکلی- گل کلم- برگ های سبز(سبزی)- سیب زمینی- خیار

2- زنجبیل:

زنجبیل به مقدار کم می توان اثرات ضد اسیدی داشته باشد. شما می توانید این گیاه را به مقدار کم. همراه با مواد خوراکی دیگر مصرف کنید.

3- جو دوسر:

جوی دوسر یک غذای خوب برای صبحتنه است. همچنین یک منبع عالی برای فیبر است. همچنین نان و غلات سبوس دار نیز برای کاهش علامت ها عالی هستند.

4- میوه جات غیر اسیدی:

میوه جات غیر اسیدی نیز یک منبع عالی برای تغذیه در ریفلاکس هستند. مانند هندوانه، موز، سیب و گلابی.

5- گوشت بدون چربی:

گوشت برون چربی به مقدار کم می تواند مفید باشد. منظور از گوشت بدون چربی این است: مرغ- ماهی- غذاهای دریایی

6- سفیده تخم مرغ:

سفیده تخم مرغ غذایی عالی است. اما از زرده تخم مرغ دوری کنید. زرده تخم مرغ منبع چربی فراوان است و برای ریفلاکس مضر است.

7- چربی های سالم:

به هر حال بدن شما نیز به منابع چربی نیاز دارد. اما به مقدار کم. چربی هایی مانند روغن زیتون، روغن سویا، روغن آواکادو و روغن های گیاهی سالم.

عامل ریفلاکس خود را پیدا کنید:

ممکن است شما حس کنید بعد از خوردن غذایی خاص دچار علائم ریفلاکس می شوید. مثلا بعد از مصرف گوشت زیاد. هر شخص باید این عوامل را در خود شناسایی کند و از آن دوری کند.

شایعترین عوامل ایجاد ریفلاکس در بیماران:

به این موارد دقت کنید. اگر با مصرف این مواد علائم شما تشدید می شود، از آن دوری کنید.

غذاهای پر چرب

سس ها

میوه جات اسیدی مانند لیمو و پرتقال و …

شکلات

سیر و پیاز

فلفل و ادویه جات

کافئین

نعناع

برای مطالعه بیشتر روی موضوعات زیر کلیک کنید: