تغذیه در دیابت

رژیم دیابتی

راهنمای رژیم غذایی دیابتی:

دیابت بیماری ای است که در نتیجه اختلال در عملکرد و یا ترشح هورمون انسولین در بدن ایجاد می شود. دیابت عوارض متعددی دارد اما با تشخیص به موقع این بیماری و کنترل قند خون می توان از این عوارض کاست. کنترل قند خون در بیماران دیابتی به دو طریق انجام مشود: دارو ها و رژیم غذایی

در واقع شاید بتوان گفت که بدون رعایت رژیم غذایی، حتی عملکرد دارو ها نیز کاهش میابد و کنترل قند خون غیر ممکن می شود.

عوامل موثر بر بروز بیماری دیابت:

سن بالا

چاقی

تاریخچه دیابت در خانواده

فعالیت جسمی کم و نامناسب

اهداف رژیم غذایی دیابتی چیست؟

هدف اصلی رژیم غذایی دیابتی ، استفاده متعادل از مواد غذایی جهت کنترل مقدار قند خون است.

رژیم غذایی دیابتی که توسط متخصصین تغذیه برای افراد دیابتی تنظیم میشود دارای اهداف زیر است:

رساندن قند خون به سطح طبیعی

حفظ چربی خون در محدوده طبیعی

نگه داشتن وزن در محدوده سالم و مناسب با قد

رساندن مواد مغذی لازم و کافی به بدن

تامین انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه فرد

جلوگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت

تامین رشد طبیعی در کودکان و نوجوانان دیابتی

لطفا در تنظیم قند خون با رژیم غذایی دیابتی به موارد زیر توجه کنید:

سعی کنید برنامه غذایی منظمی داشته باشید ، یعنی هر روز در ساعات مشخص و هماهنگ وعده های غذایی خود را میل کنید. این مورد به ویژع در بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین بسیار مورد اهمیت است.

روزانه سه وعده غذا و نیز دو تا سه بار میان وعده بخورید. یعنی علاوه بر مصرف منظم صبحانه و ناهار و شام، در ساعات 10 صبح و حدود ساعات 4 یا 5 عصر و نیز قبل از خواب از میان وعده استفاده کنید. سعی کنید هیچ یک از وعده های اصلی و میان وعده ها را حذف نکنید.

در هر وعده باید مقادیر متناسبی از کربوهیدرات ها را مصرف کنید تا دچار نوسانات قند خون نشوید. بهتر است برای این مورد از پزشک تغذیه راهنمایی بگیرید.

تا حد امکان وعده های غذایی خود را کم نمک و کم روغن مصرف کنید و دریافت چربی و نمک خود را کاهش دهید.

به ازای هر 1000کیلوکالری دریافتی باید 25 میلی گرم فیبر دریافت کنید. برای اطلاع از میزان فیبر و کالری مواد غذایی می توانید از متخصصین تغذیه کمک بگیرید و یا بر اساس جداول مواد غذایی، میزان دریافتی کالری و فیبر روزانه را در غذای خود محاسبه کنید.

از قند های ساده استفاده نکنید. قند های ساده در واقع همان قند موجود در شکلات و شیرینی ها، شکر، عسل، آب نبات، شربت، غذاهای کنسروی، سوسیس، همبرگر،نوشابه و نوشیدنی های شیرین است.

به برچسب مواد غذایی که از بیرون تهیه می کنید توجه کنید. مواد غذایی حاوی قند های ساده و چربی زیاد را مصرف نکنید.

مواد غذایی برون فیبر قند خون را بیشتر از مواد غذایی فیبر دار بالا می برد. برای مثال آب میوه ها بیشتر از مصرف خود میوه، قند خون را بالا میبرند و یا نان سبوس دار کم تر از نان بدون سبوس،قند خون را بالا می برد.

منابع غذایی فیبر دار عبارت اند از:

انواع میوه و سبزی و حبوبات و نان سبوس دار

هر روز صبح غلات پر فیبر را برای صبحانه انتخاب کنید و در طول روز برای وعده های غذایی از برنج قهوه ای و نان سنگک و بربری سبوس دار استفاده کنید.

در وعده های غذایی خود که برنج مصرف می کنید، بهتر است از سبزیجات و حبوبات در کنار برنج استفاده کنید تا هم میزان سیرکنندگی آن بالا برود و هم از افزایش زیاد قند خون پیشگیری شود.

سعی کنید حتما در طول روز از سالاد سبزیجات و میوه جات خام و کدو استفاده کنید. برای میان وعده ها انتخاب مناسبی است.

لطفا بیش از سه واحد میوه مصرف نکنید. میوه هایی مانند سیب و پرتقال و گلابی، هر یک عدد میوه متوسط معادل یک واحد میوه است. میوه هایی مانند گیلاس و آلبالو و زرد آلو… هر یک لیوان از این میوه ها معادل یک واحد میوه ست. میوه های برشی مانند خربزه و هندوانه نیز هر یک لیوان از آنها معادل یک واحد است.

مصرف برخی میوه ها مانند موز،انگور، کشمش، انجیر، هندوانه، خربزه و طالبی باید به دوبار در هفته محدود شود و در یک روز بیش از یک واحد از این میوه ها مصرف نشود.

افراد دیابتی در معرض ابتلا به چربی خون و فشار خون بالا هستند. لطفا غذا هایی با کلسترول بالا و چرب مانند دل و جگر و قلوه و زرده تخم مرغ و کره استفاده نکنید. (زرده تخم مرغ را هفته ای دوبار می توان مصرف کرد.)

در رابطه با لبنیات، از شیر و ماست و پنیر کم چرب و کم نمک استفاده کنید.

سعی کنید در طول هفته دو یا سه بار ماهی مصرف کنید. بهتر است ماهی را کباب کنید ویا با مقدار کمی روغن مصرف کنید.

روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

اگر به بیماری قلبی نیز مبتلا هستید، مصرف مایعات شما نیز باسد محدود باشد لذا در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش وزن و چاقی موجب بالا رفتن قند خون می شود. پس سعی کنید وزن خود را در کحدوده نرمال نگه دارید. در صورت لزوم وزن خود را زیر نظر پزشک، کاهش دهید.

ورزش:

فعالیت بدنی و ورزش در کاهش میزان قند خون و کاهش وزن بسیار موثر است. انجام ورزش را بصورت منظم شروع کنید. و سعی کنید آن را بصورت یک عادت درآورید.

بهترین وزرش برای مبتلایان به دیابت، پیاده روی است.

روزانه دو نوبت و هر بار 20 دقیقه پیاده روی انجام دهید. اما توجه کنید که هرگز با شکم خالی ورزش نکنید.

برای مطالعه بیشتر روی موضوعات زیر کلیک کنید:

پانکراس یا لوزالمعده

بیماری های روده کوچک

کیسه صفرا