روزه داری و بیماری های گوارشی

روزه داری و گوارش

 

 

برنامه غذايي ما در ماه مبارک رمضان نبايد نسبت به قبل خيلي تغيير کند. و در صورت امکان بايد ساده باشد. همچنين بايد طوري تنظيم شود که بر روي وزن طبيعي تأثير زيادي نداشته باشد .

بعضی از مشکلات که در زمان روزه داری بروز می کند یا تشدید می شود. 

با توجه به ساعات طولاني گرسنگي در روز . بايد غذاهايي را مصرف کنيم که به کندي و دير هضم مي شوند. مثل غذاهاي حاوي فيبر زياد . غذاهاي ديرهضم  8 ساعت در دستگاه گوارش مي مانند. در حاليکه غذاهاي زود هضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده  مي مانند. و فرد خيلي زود احساس گرسنگي خواهد کرد.

غذاهاي دير هضم عبارتند از : حبوبات و غلات مثل جو. گندم ، جو دوسر ، لوبيا ، عدس . آرد سبوس دار ،‌ برنج با پوست و غيره. ( که کربوهيدرات هاي پيچيده ناميده مي شوند ) .

غذاهاي زود هضم عبارتند از : غذاهايي که حاوي قند ، آرد سفيد و غيره هستند. ( که به اين گروه کربوهيدرات هاي تصفيه شده گفته مي شود ).
غذاهاي حاوي فيبر غذايي عبارتند از : غذاهاي حاوي سبوس ، گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات . انواع سبزي ها مانند لوبياي سبز ، نخود ، ‌ذرت ،‌ اسفناج ، برگ چغندر ، ميوه هاي با پوست ، ميوه خشک شده مثل برگه زردآلو . انجير ،‌ آلو خشک ، بادام و غيره .

غذاهاي مصرفي بايد در حالت تعادل با يکديگر باشند. از همه گروه هاي غذايي مثل ميوه، سبزيجات ،‌گوشت و مرغ و ماهي. نان و غلات و گروه شير و لبنيات بايد در برنامه غذايي ما وجود داشته باشد .

غذاهاي سرخ شده بايد به مقدار کم مصرف شوند. زيرا باعث عدم هضم ، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب مي شوند .

از چه غذاهايي پرهيز کنيم ؟ 

1 – غذاهاي سرخ کردني و چرب
2- غذاهاي حاوي قند زياد
3 – خوردن غذاي زياد بخصوص هنگام سحر
4 – خوردن چاي زياد هنگام سحر. چاي باعث افزايش ادرار شده.  از اين طريق نمک هاي معدني که در طول روز بدن به آنها نياز دارد، دفع مي شوند .
5 – سيگار : اگر شما نمي توانيد کشيدن سيگار را يک دفعه قطع کنيد. از هفته هاي قبل از ماه رمضان مصرف آن را به تدريج کاهش دهيد.

چه غذاهايي را مصرف کنيم ؟

1-مصرف کربوهيدرات هاي مرکب در سحر. که مدت طولاني تري هضم مي شوند و باعث مي شوند که کمتر گرسنه شويد .
2- حليم يک منبع عالي پروتئين بوده و از غذاهائي است که دير هضم مي شود .
3 – خرما منبع عالي قند ، ‌فيبر ، کربوهيدرات ، پتاسيم و منيزيم مي باشد .
4 – مغز بادام غني از املاح خصوصا کلسيم و فيبر مي باشد .
5 – موز منبع غني پتاسيم ، منيزيم و کربوهيدرات مي باشد .
6- مصرف زياد آب يا آب ميوه در فاصله بين افطار و زمان خواب باعث تأمين آب مورد نياز بدن مي شود .

یبوست

علت: کاهش مصرف مایعات و مواد فیبر دار و همچنین اغلب افراد در ایام روزه داری. افراد برای جلوگیری از تشنگی و خستگی کم تحرک می شوند. تا بتوانند انرژی خود را تا زمان افطار نگه دارند. این کم تحرکی خود یکی از دلایل یبوست است.

راه حل:از مصرف از نان های سفید همانند نان لواش و فانتزی خودداری کند. و نان های سبوس داررا جایگزین کنید. و مواد غذایی خانگی جایگزین مواد غذایی کارخانه ایی  و بسته بندی کنید.  مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید..

خستگی ضعف

علت:فرد برای مدت زمان زیادی ناشتا مانده است. و منجر  به کاهش قند خون در او شده است. این اتفاق معمولا در رو زهای اول روزه داری رایج است . افراد با یک باور غلط مصرف مواد شیرین را در سحری و افطار افزایش می دهند. اما با خوردن این مواد غذایی قند خون بالا رفته. و و انسولین ترشح می شود. و دوباره بعد از مدت کوتاهی  پس از نفوذ قند به درون سلول ها. قند خون کاهش می یابد. و شخص احساس گرسنگی و بی حالی می کند.

راه حل:مصرف قند های پیچیده را جایگزین قند های ساده در وعده سحری  و افطار کنید. قند های پیچیده در مواد غذایی مانند میوه ،سبزی و نان سبوس دار دیده می شود.همچنین مصرف آب باعث می شود تعادل الکترولیتی بدن برقرار شود. تا با افت قند خون روبه رو نشوید.

بوی بد دهان

علت:اغلب روزه داران از بوی بد دهان در ایام روزه داری شکایت می کنند. و می گویند با اینکه بعد از وعده سحری  و وعده های دیگر  مسواک زده و دندان ها را با نخ دندان تمیز می کنند دهانشان باز هم بوی نامطلوب می دهد. علاوه بر ماندن مواد غذایی در دهان  و فاسد شدن آنها  ،تغییر در روش متابولیسم بدن که در اثر تشنگی و گرسنگی طولانی مدت به وجود می آید عاملی برای بوی بد دهان خواهد شد .

در زمانی که برای مدت زمان طولانی ناشتا هستید برای تولید کردن انرژی چربی ها به جای قند ها  می سوزند. با سوختن چربی ها ترکیب ها ی کتونی در خون به گردش می افتند . که از علت های اصلی بوی بد دهان در روزه داران می باشد. این بو در روز های اول ماه رمضان بیشتر بوده . و به مرور زمان متابولیسم بدن تنظیم شده و تولیدات ترکیبات کتونی کمتر می شود.

راه حل:علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان،بالا بردن مصرف مایعات میتواند به روزه داران در این امر کمک کند.

کاهش و افزایش وزن

علت:این مسئله در همه افراد به صورت یکسان صورت نمی گیرد . و دیده شده است افراد چاق در ماه رمضان با روزه داری افزایش وزن پیدا می کنند. در برخی افراد وعده ی سحری افزایش پیدا می کند. و ضعف قبل از افطار مقدار مصرف مواد غذایی را در این وعده بیشتر می کند و باعث افزایش وزن می شود. و یا هم افراد لاغر و هم چاق نسبت به روز های دیگر وزن بیشتری را از دست می دهند .

راه حل:مراقب وزن خود در ماه رمضان باشید. و  مقدار انرژی دریافتی و مصرفی خود را کنترل کنید. تا وزن شما تغییر نکند.

سوزش معده

علت:افزایش اسید معده در معده خالی باعث به وجود آمدن این عارضه می شود. معمولا سوزش دل در بخش بالایی دنده ها آغاز شده و تا قسمت گلو توسعه پیدا می کند.

راه حل:سطح اسید معده باید کاهش پیدا کند. از مصرف غذاهای ادویه دار، نوشابه های گاز دار و قهوه  خودداری کنید زیرا میزان این سطح را افزایش می دهد.

نکته:کسانی که دارای ناراحتی گوارشی و زخم معده هستند باید قبل از روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

کاهش فشار خون

علت: با کاهش مصرف مایعات و نمک این اتفاق می افتد .

علائم :با کاهش فشار خون ،حالت غش،ضعف و ناراحتی و تعریق زیاد به وجود می آید. معمولا این علائم در هنگام بعد از ظهر بیشتر دیده می شود.

راه حل:افراد روزه دار باید بدن خود را خنگ دارند. و مصرف مایعات و نمک را در این ماه کنترل کنند.

ترش کردن

علت:ترش کردن در ماه رمضان به علت روزه داری نبوده بلکه به علت خوابیدن بعد از وعده سحری است . مصرف مواد غذایی شیرین و پرچرب در وعده سحر و یا افطار در این عارضه بی تاثیر نمی باشد.

راه حل:بلافاصله بعد از خوردن سحری به رخت خواب نروید. و مواد غذایی شیرین و چرب را در دو وعده کم کنید.

گرفتگی عضلات

علت:در ایام روزه داری مصرف غذاهایی که حاوی کلسیم،پتاسیم و منیزیم هستند کاهش پیدا می کند.

راه حل :مواد غذایی مانند لبنیات(پنیر،ماست،شیر)،سبزی ها،میوه ها و خرما باید در برنامه غذایی روزه داران قرار گیرد.

با آرزوی سلامتی برای شما

مشکلات گوارشی در ماه رمضان

مشکلات روزه داری

با یک کلیک می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید