preloader
پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده چیست؟

  • خانه
  • -
  • بیماری های روده بزرگ
  • -
  • پولیپ روده چیست؟
پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده چیست؟

پرسش های مکرر شما عزیزان در این رابطه من را بر آن داشت که این پست را بنویسم و توضیحات مختصری را راجع به پولیپ روده، علائم و تشخیص و اهمیت آن بیان دارم.

پولیپ روده زائده ای درون روده اس که به دلیل رشد بیش از حد سلولها ایجاد میشود.

پولیپ روده میتواند خطرناک و سرطانی شود. به همین دلیل نیاز به پیگیری با کولونوسکوپی را دارد.

مشکل اینجا است که علا رغم اهمیت بالای شناسایی پولیپ روده، این بیماری علامت خاصی ندارد. پزشک با توجه به علامتهایی چون کم خونی و یا سوابق پولیپ در خانواده فرد و یا سابقه پولیپ در خود فرد ممکن است به این بیماری شک کند.

گاهی حتی، کم خونی، ضعف بدنی و خستگی تنها علامتهای پولیپ هستند.

پولیپ روده در مواردی موجب خونریزی مخفی روده ای میشود. به این معنی که خون در مدفوع با چشم قابل مشاهده نیست اما در آزمایشات ممکن است خود را نشان دهد.

پولیپ روده در همه سنین دیده می شود، اما در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر و خطرناک تر است و آمارها نشان می دهد حدود ۵۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال به پولیپ های بدخیم روده مبتلا هستند.

 

همچنین داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ یا سرطان روده، خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر می کند و توصیه می شود افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که سابقه ژنتیکی پولیپ روده را دارند، هر سال آزمایش خون و مدفوع را سه نوبت انجام دهند.

 

منشا تمامی سرطان های روده بزرگ ، پولیپ های روده هستند که فاکتورهای زیادی در میزان خطر و بدخیم بودن آن ها نقش دارند و دقیقا به همین دلیل است که باید پولیپ را حدی گرفت.

هر چه پولیپ ها بزرگ تر و به تعداد بیشتر باشند، شانس بدخیمی آنها افزایش می یابد و همچنین پولیپ های سمت راست روده بزرگ (کولون بالا رونده) در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان هستند.

در بیشتر موارد تنها راه تشخیص پولیپ روده ، کولونوسکوپی است. (مطالب مرتبط با کولونوسکوپی را میتوانید در قسمت کولونوسکوپی مطالعه کنید).

همین مورد یکی از اهمیت های انجام کولونوسکوپی را در افراد با علامتهای عمومی همچون کم خونی و سابقه ی پولیپ در خانواده آشکار میسازد.

پس لطفا توصیه های پزشک خود را در رابطه با انجام کولونوسکوپی جدی بگیرید.

پولیپ روده چیست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *