preloader
چه بیماری هایی موجب نفخ شکم می شوند؟

چه بیماری هایی موجب نفخ شکم می شوند؟

  • خانه
  • -
  • بیماری های روده بزرگ
  • -
  • چه بیماری هایی موجب نفخ شکم می شوند؟
چه بیماری هایی موجب نفخ شکم می شوند؟

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

[/av_textblock]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_image src=’http://mohammad-roshani.ir/wp-content/uploads/2017/12/دکتر-محمد-روشنی-۹-۸۴۵x684.jpg’ attachment=’1848′ attachment_size=’gallery’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
بیماری های مرتبط با نفخ شکم:

همانطور که در پست قبل به شما عزیزان گفته شد، بیماری هایی وجود دارند که موجب افزایش تولید گاز در روده ها می شوند و در نتیجه موجب افزایش دفع گاز شکمی می گردند.

در این پست به تعدادی از این بیماری ها خواهیم پرداخت:

سندرم روده تحریک پذیر:

بسیاری از مردم مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند که از علامت های عمومی آن تغییر عادت اجابت مزاج متناسب با تغییرات عصبی و استرس در افراد است.

بیشتر این بیماران به مقدار طبیعی گاز روده ای نیز حساس هستند، اعصابی که مسئول مخابره پیام از روده به مغز هساتد، در این افراد بیش از حد حساس می شوند و در نتیجه مقدار طبیعی گاز روده ای و یا حتی میزان طبیعی فعالیت های روده ای نیز در این افراد می تواند دردناک باشد. علامت های اولیه سندرم روده تحریک پذیر نیز درد های شکمی و تغییرات عادت اجابت مزاج است که میتواند به صورت اسهال یا یبوست خود را نشان دهد و بسیاری از این بیماران از دفع گاز های شکمی شاکی هستند.

دفع گاز و درد های شکمی در این بیماران بعد از دریافت دارو های مرتبط با بیماری ، بسیار بهبود میابد.

سو هاضمه عملکردی:

سو هاضمه به معنای احساس درد یا ناراحتی پایدار در قسمت بالای شکمی است. حدود ۲۵ درصد از مردم ، از این مشکل رنج می برند. دیسپپسی یا سو هاضمه می تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد که بیشتر این دلایل عملکردی هستند، به این معنا که ناشی از زخم در لوله گوارشی نیستند. سو هاضمه عملکردی می تواند درد های شکمی بدون علت مشخص را ایجاد کند. این درد ها احتمالا به دلیل افزایش حساسیت اعصاب معده ای نسبت به غذا است. این بیماری می تواند موجب افزایش نفخ نیز بشود.

ناراحتی های مقعدی و ناراحتی های مری:

مشکلات مقعد و مری نیز از جمله مواردی هستند که می توانند موجب افزایش نفخ شکمی و افزایش دفع گاز روده ای شوند. افرادی که مبتلا به مشکلات مقعدی هستند، مانند شقاق مقعدی و یا همورویید و … ممکن است هنگام دفع گاز و مدفوع درد زیادی را تحمل کنند.

مشابه این موضوع ، مشکلات مری نیز می تواند آروغ زدن را با درد همراه سازد.

عدم  تحمل لاکتوز:

این بیماری زمانی ایجاد می شود که بدن شما نتواند لاکتوز را به راحتی هضم کند. لاکتوز یک نوع قند است که در شیر و فرآورده های دارای شیر ، مانند ماست و بستنی و … یافت می شوند. علامت های بیماران مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شامل: اسهال، دردهای شکمی، نفخ شکمی بعد از مصرف شیر و فرآورده های حاوی شیر است. در این افراد بدلیل اینکه این قند تجزیه نمی شود، مقدار بیشتری از آن وارد روده بزرگ می شود و در اختیار باکتری های آنجا قرار می گیرد. به همین دلیل باکتری ها فعالیت بیشتری می کنند و گاز بیشتری نیز تولید می شود.

سایر بیماری ها:

بیماری های بسیار زیادی هستند که می توانند موجب نفخ روده شوند ، در واقع هر بیماری ای که موجب کاهش هضم کربوهیدرات ها شود می تواند موجب افزایش تولید گاز در روده ها نیز بشود. از جمله این بیماری ها می توان به سلیاک و سندرم روده کوتاه و … اشاره کرد.

چه بیماری هایی موجب نفخ شکم می شوند؟

[/av_textblock]

[/av_one_full]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *