تغذیه در بیماری روده تحریک پذیر

بررسی 12 ماده غذایی مضر در روده تحریک پذیر

در این نوشته قرار است با هم 12 ماده غذایی مضر در سندرم روده تحریک پذیر را بررسی کنیم.

پس؛

در ادامه با من همراه باشید.

یک رژیم غذایی سالم به معنی خوردن طیف گسترده ای از مواد غذایی است. اما به میزان کافی. اگر شما نیز روده تحریک پذیری دارید (همان بیماری IBS و یا روده عصبی) ممکن است با خوردن برخی مواد غذایی ناراحتی های گوارشی تان تشدید شود.

نشانه های این بیماری ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین نمیتوان لیستی قطعی از غذاهای مضر را ارائه داد. اما می قرار است 12 مورد از شایع ترین غذاهایی که در اکثر بیماران موجب تشدید بیماری می شوند را برای شما توضیح دهیم. با اجتناب از این مواد غذایی، شما احتمالا متوجه کمتر شدن دل درد و نفخ خود خواهید شد.

1- فیبر های نا محلول :

فیبر وزن زیادی را به رژیم اضافه می کند. دانه های کامل، سبزیجات و میوه ها دارای فیبر هستند. اگر چه تحمل به فیبر برای افراد مختلف متفاوت است، فیبر نامحلول ممکن است باعث اسهال در برخی افراد مبتلا به IBS شود یا آن را بدتر کند.

به جای فیبرنامحلول بر فیبر محلول تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که فیبر نامحلول ممکن است یبوست را از بین ببرد، اما همچنین می تواند باعث نفخ شود.

غذاهای حاوی فیبر محلول عبارتند از:

غلات، مانند بلغور جو دوسر و جو
سبزیجات ریشه مانند هویج و پاستارنک
میوه ها، مانند انواع توت ها، مانگوس، پرتقال و گریپ فروت
حبوبات، مانند نخود فرنگی

2- گلوتن :

برخی از دانه های خوراکی مانند گندم و جو و چاودار حاوی گلوتن هستند. گلوتن یک نوع پروتئینی است که برخی از افراد به آن آلرژی دارند. حساسیت به گلوتن به عنوان بیماری سلیاک شناخته شده است. این بیماری می تواند علایم مانند IBS با الگوی غالب اسهال را ایجاد کند. یماری سلیاک یک اختلال autoimmune است که در بعضی افراد به عنوان واکنشی برای مصرف گلوتن رخ می دهد. سلیاک باعث می شود که تغییرات در سلول های روده منجر به جذب کم مواد مغذی شود.

برخی از افراد به گلوتن آلرژی دارند اما تغییری در سلول های روده آنها ایجاد نمی شود. این بیماری را حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی می دانند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است همان عوارض جانبی منفی و علائم گوارشی از مصرف گلوتن را مانند کسانی که دارای بیماری سلیاک هستند تجربه کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به IBS نیز از گلوتن استفاده می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که حساسیت گلوتن ممکن است در ایجاد علائم IBS در برخی افراد دخیل باشد و رژیم های غذایی بدون گلوتن ممکن است این علائم را بهبود بخشد. البته این قاقنون برای همه افراد مبتلا به روده تحریک پذیر صادق نیست.

خبر خوب این است که هر روز محصولات بدون گلوتن به بازار می آیند. اگر نمیتوانید بدون پیتزا، ماکارونی، کیک و یا کوکی ها کار کنید، همیشه می توانید آنها را با گزینه های بدون گلوتن جایگزین کنید.

3- لبنیات در سندرم روده تحریک پذیر :

در ادامه مبحثبررسی 12 ماده غذایی مضر در سندرم روده تحریک پذیر

تحمل لبنبات به دو دلیل ممکن است برای بیماران IBS دشوار باشد.

اول اینکه لبنیات حاوی چربی هستند. و چربی در بسیاری از این بیماران موجب افزایش اسهال می شود. پس بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

دوم اینکه لبنیات حاوی لاکتوز است. و برخی از این بیماران به لاکتوز حساسیت دارند. اگر شما لاکتوز را تحمل می کنید و IBS دارید، ممکن است بخواهید گزینه های لبنی مانند شیر برنج و پنیر سویا را در نظر بگیرید.

اگر به هر دلیل مجبور به حذف لبنیات از غذای خود هستید حتما در مورد مصرف مکمل کلسیم به پزشک خود مشورت کنید.

4- غذاهای سرخ شده :

سیب زمینی سرخ شده غذای مورد علاقه خیلی از افراد است. حتی در برخی جوامع به تنهایی یک وعده غذایی محسوب میشود. اما غذاهای سرخ شده حاوی چربی بالایی هستند. این چربی می تواند موجب بهم ریختن اجابت مزاج در شما شود.

همچنین سرخ شدن غذاها، ترکیب شیمیایی آنها را تغییر می دهد و ممکن است هضم آنها را با مشکل روبرو کند.

بنابراین بهتر است کباب کردن یا پختن غذاها را بر سرخ کردن آنها ارجح بدانید.

5- لوبیا و حیویات :

لوبیا منبع خوبی برای پروتیین و فیبر است. اما همچنین می تواند علائم IBS را تشدید کند. لوبیا و حبوبات می توانند باعث نفخ شکم شوند. در افرادی که یبوست دارند این مواد می توانند موجب کاهش یبوست شوند. اگر شما نیز دچار IBS ای هستید که علامت غالب آن یبوست است، می توانید از این خاصیت لوبیا به نفع خود استفاده کنید. اما مراقب نفخ آن باشید.

6- نوشیدنی های کافئین دار :

قهوه می تواند اثر تحریک کنندگی بر روده ها داشته باشد. پس اگر دچار IBS هستید باید مصرف روزانه قهوه و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید.

7- غذاهای فرآوری شده :

افراد مبتلا به IBS ممکن است بخواهند از این غذاها اجتناب کنند. غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی افزودنی ها یا مواد نگهدارنده ای هستند که ممکن است باعث بروز IBS شوند. تعداد زیادی از غذاهای فرآوری شده مانند چیپس یا وعده های سرد پیش غذا اغلب سرخ شده یا با چربی زیاد است. در صورت امکان، تهیه غذا و یا خرید غذاهای تازه، اغلب جایگزین مناسب برای آن است.

8- شیرین کننده های بدون قند :

شیرین کننده بدون قند به معنی آن نیست که برای سلامتی شما مفید باشد. مخصوصا اگر روده تحریک پذیر دارید. این شیرینی ها، همچنین به عنوان الکل های شکر شناخته شده، پلیول ها، شیرینی های مصنوعی و جایگزین های شکر، اغلب در آب نبات بدون قند، آدامس، اکثر نوشیدنی های رژیمی و حتی دهان و دندان یافت می شود. این محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده مانند سوکرالوز، پتاسیم آکسل فلیم و آسپارتام است. جذب این موارد غذایی برای بدن بسیار سخت است، به خصوص اگر IBS درید.

9- شکلات :

شکلات و آبنبات به دلیل مقدار قند بالایی که دارند می توانند موجب افزایش علامت های IBS شوند. برخی از افراد پس از خوردن شکلات، یبوست را تجربه می کنند.

10- الکل :

نوشیدنی های الکلی اغلاب عوامل خطر برای شروع علامت های روده تحریک پذیر هستند. آب جو دارای گلوتن است و برای بسیاری از این بیماران خطرناک است. علاوه بر این الکل ها حاوی موار شیرین کننده بسیاری هستند که برای IBS مضر است.

الکل همچنین موجب کاهش آب بدن می شود و از این طریق برای عملکرد کبد و گوارش خطرناک است. محدود کردن نوشیدنی های الکلی ممکن است به کاهش علائم مربوط به IBS کمک کند.

11- سیر و پیاز :

سیر و پیاز مواد غذایی خوبی هستند اما ممکن است هضم آنها برای روده شما دشوار باشد. این روند موجب افزایش گاز روده و نفخ می شود. اگر چه اغلب این اتفاق ناشی از مصرف سیر و پیاز خام است. اما در برخی افراد پخته شده این مواد غذیی نیز موجب گاز روده خواهد شد.

12- کلم بروکلی و گل کلم :

هضم این مواد غذایی نیز برای روده سنگین است. در افراد مبتلا به IBS این مواد موجب یبوست و گاز روده می شوند. پختن این مواد می تواند هضم آن را ساده تر کند اما همچنین از بروز گاز روده و دل درد در افراد IBS پیشگیری نمی کند.

اما سوال مهم اینکه:

پس؛ چه چیز باید بخوریم؟

شیر بدون لاکتوز یا سایر گزینه های غیر لبنی
پنیرهایی مانند فتا یا بری
میوه ها مانند کیوی، خربزه عسل، کتانو و توت فرنگی
سبزیجات مانند کاهو، هویج، خیار، چوی بوک، برنج، سیب زمینی و بادمجان
پروتئین هایی مانند توفو، مرغ، گوشت گاو و ماهی

مهم است به یاد داشته باشید سیستم گوارشی هر فرد منحصر به خود او است. برخی مواد غذایی ممکن است برای برخی افراد موجب افزایش علامت بیماری شوند اما در برخی دیگر بسیار معمول باشند. پس بهتر است بدن خود را بشناسید. عادت های گوارشی خود را بشناسید و سعی کنید بدانید چه غذاهایی در شما موجب افزایش علامت ها می شوند. سپس از مصرف آنها اجتناب کنید.

در صورت نیاز به مشاوره بیشتر حتما به پزشک گوارش مراجعه کنید.